Barbie pakt uit met Ziggy Stardust-pop

Barbie Ziggy Stardust David Bowie
Mattel, GettyImages

Speelgoedfabrikant Mattel eert het overleden popicoon David Bowie. De maker van Barbie creëert een pop, die eruit ziet als Bowies alter ego Ziggy Stardust.

David Bowie was een speciaal persoon. Hij verscheen vaak uitgedost als heel andere persoonlijkheden. Zijn belangrijkste alter ego is Ziggy Stardust, een biseksuele boodschapper uit de sterren. Speelgoedfabrikant eert de zanger en zijn personage met een Barbiepop.

Eerder dit jaar verscheen een reeks Barbies met prothesen en in een rolstoel.

Collector’s item

De Barbie lijkt sprekend op het personage. Haar haren zijn rood en achteruit gekamd, ze draagt een gestreepte jumpsuit met bijhorende rode laarzen en haar gezicht is geverfd. De pop komt met bijpassende kosmische accessoires en is een echt collector’s item.

Voor 50 dollar (dat is ongeveer 45 euro), is de pop van jou. Het enige dat niet helemaal past, is de lieflijke glimlach van Barbie. Ziggy Stardust verscheen namelijk meestal met een erg intense starende blik.

Bowie blijft inspireren

Mattel omschrijft de creatie als de “viering van twee iconen uit de popcultuur”. De pop is een eerbetoon aan David Bowie, de zanger wiens dramatische muzikale transformaties blijven beïnvloeden en inspireren.

David Bowie kwam voor het eerst als Ziggy Stardust naar buiten in 1971. Een jaar later maakte hij een volledig album rond het personage: ‘The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars’. Op dat album staan onder andere de klassiekers Five Years, Starman en Suffragette City.

Wist je dat Barbie en Ken een achternaam hebben?

Buitenaardse Barbies

Ziggy Stardust is niet de eerste pop die Barbie in het buitenaardse thema maakt. Mattel creëerde eerder al een pop, die de Italiaanse astronaute Samantha Christoforetti voorstelt. Zij bleef 199 dagen in het Interational Space Station, de langste tijd ooit voor een vrouw.

Barbie wil zo meisjes inspireren om de volgende generatie astronauten, ingenieurs en wetenschappers te worden. Dat zei de Europese Marketingdirecteur van Mattel, Isabel Ferrer.

Gesponsorde artikelen