De top 15 slechtste luchtvaartmaatschappijen ter wereld

Op een gemakkelijke en snelle manier op je vakantiebestemming geraken. Er is niets leukers om je vakantie goed te beginnen. Want geef toe dat een slechte vlucht letterlijk je stemming met 100 kilometer per uur doet draaien. AirHelp, een bedrijf dat reizigers helpt met een tegemoetkoming bij vertraagde of geannuleerde vluchten, heeft zojuist een lijst gelanceerd die gebaseerd is op de 72 grootste vliegtuigmaatschappijen wereldwijd. 

Na het bekijken van de luchtvaartstatistieken en de tientallen of duizenden reizigerrecensies werden luchtvaartmaatschappijen geordend in drie categorieën. Punctualiteit, de dienstverlening tijdens de vlucht en het aantal lopende schadeclaims voor geannuleerde of vertraagde vluchten. (Vluchten worden als ‘op tijd’ beschouwd als het vliegtuig binnen de 15 minuten na het aangegeven tijdstip vertrekt en binnen de 15 minuten op het aankomsttijdstip arriveert.)
unsplash

Beste luchtvaartmaatschappijen

Qatar Airways blijft op zijn nummer één-plaatsje rondhangen met zijn hoge score voor punctualiteit, een uitzonderlijk goede service, snelheid en schadebehandeling. Onderaan de lijst van AirHelp landen de luchtvaartmaatschappijen Ryanair, Easyjet en Nowegian Air. Deze drie scoren uitermate slecht op zowel punctualiteit, dienstverlening als schadeclaims. Het afgelopen jaar werd al verschillende keren duidelijk dat reizigers slechte ervaringen hadden met hun vlucht en zodus ook met hun luchtvaartmaatschappij. Ryanair werd bijvoorbeeld bekritiseerd voor het niet-uitkeren van een tegemoetkoming nadat een staking leidde tot massaal veel annuleringen.

Al meer dan 60.000 mensen getroffen: Brussels Airlines staakt verder.

unsplash

De nieuwe reiziger

“Luchtvaartmaatschappijen worden geconfronteerd met een nieuw type reiziger – opgeleid, volledig op de hoogte van zijn noden en rechten, en bekwaam genoeg om een keuze te maken uit een uitgebreid aanbod aan vliegtuigmaatschappijen,” zegt AirHelp CEO, Henrik Zillmer. Het spreekt voor zich dat niemand graag een geannuleerde vlucht op zijn bord krijgt en als een vliegtuigmaatschappij hier goed op inspeelt met een tegemoetkoming dan blijven reizigers voor jou kiezen.

“Het is duidelijk dat de wereldwijde luchtvaartindustrie nood heeft aan een enorme verbetering,” zegt Zillmer. “Overboekte vluchten en annuleringen bereiken maandelijks de krantenkoppen met ontevreden reizigers op kop.” Hieronder zijn de top 15 slechtste luchtvaartmaatschappijen opgesomd waar je dus best geen ticketje bij boekt.

15. Gol Intelligent Airlines

getty images

Gol Intelligent Airlines is de grootste luchtvaartmaatschappij van Brazilië, maar niet de beste als je het aan AirHelp vraagt. Het bedrijf geeft hen als algemene score een 6,31 die gebaseerd is op een 7,8 voor punctualiteit, een 8,1 voor dienstverlening en een 3,1 voor schadeclaims. Deze resultaten zijn niet verbazingwekkend als je weet dat de luchtvaartmaatschappij tijdens de eerste negen maanden van 2018 een nettoverlies van meer dan 300 miljoen euro had.

Staan we binnenkort recht op het vliegtuig? Als het van deze luchtvaartmaatschappij afhangt wel.

14. Czech Airlines

Als bondgenoot van het SkyTeam, is Czech Airlines de vijfde oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld. Tijdens het zomerseizoen vliegt deze maatschappij naar maar liefst 50 steden binnen Azië en Europa. Na het bekijken van de luchtvaartstatistieken gaf AirHelp de maatschappij een 7,7 voor punctualiteit, een 5,2 voor dienstverlening en een 6,31 voor schadeclaims een 6,31. In het algemeen behaalden zij een score van 6,0.

13. Air Mauritius

Air Mauritius is ook wel gekend als de vierde grootste luchtvaartmaatschappij in de Sub-Sahara van Afrika. Sir Seewoosagur Ramgoolam International Airport ligt iets minder dan 50 kilometer van Port Louis, de hoofdstad van Mauritius, en is daarbij ook hun belangrijkste hub.

Deze luchtvaartmaatschappij heeft op de Travel Awards van 2005 tot 2014 de bijnaam ‘Indian Ocean Leading Airline’ gekregen. Toch rankte deze maatschappij zeer laag in de lijst van AirHelp. Met een score van 7,1 voor punctualiteit, een 8,3 voor dienstverlening en een 3,0 voor schadeclaims eindigen zij op de dertiende plaats. Hun algemene score is 6,11.

12. TAP Air Portugal

Als lid van de Steralliantie sinds 2005, doet TAP (Portugees luchtvaarttransportbedrijf) gemiddeld 2.500 vluchten per week. De bestemmingen variëren tussen 87 verschillende locaties die gelegen zijn in 34 landen. In zijn 72-jarig bestaan heeft de maatschappij nog maar één fatale crash op zijn kerfstok staan en belandt daarom ook op de lijst van meest veilige luchtvaartmaatschappijen.

In de lijst van AirHelp scoort TAP Air Portugal iets minder goed met zijn algemene score van 5,2. Voor punctualiteit scoorde de maatschappij 7,7, voor dienstverlening 5,3 en voor schadeclaims eindigden zij met een score van 6,04.

Wanneer heb je recht op een schadevergoeding bij een vertraagde vlucht?

11. Vueling Airlines

In 2015 bracht Vueling Airlines meer dan 24 miljoen reizigers naar 100 verschillende steden in Afrika, Azië, Europa en het Midden-Oosten. Als algemene score kreeg Vueling een score van 6,02 door AirHelp. Deze score kwam tot stand door een 6,1 voor punctualiteit, een 7,5 voor dienstverlening en een 4,4 voor schadeclaims.

10. Adria Airways

De luchtvaartmaatschappij Adria werd in 1961 gelanceerd, 55 jaar later geprivatiseerd en is ondertussen de grootste luchtvaartmaatschappij van Slovenië. Het mag dan wel de grootste zijn, toch heeft de maatschappij de laatste jaren een serieuze achteruitgang geboekt in zijn dienstverlening. Het gaat dan voornamelijk over vluchten naar Londen, Vienna, Zurich, Genève, Hamburg, Kiev, Moskou en Warschau die enorm verminderd werden of in het slechtste geval zelfs beeïndigd.

Adria haalt op de lijst van AirHelp een resultaat van 5,98 met een 6,7 voor punctualiteit, een 7,5 voor dienstverlening en 3,8 voor nog schadeclaims.

9. Aerolineas Argentinas

Sinds 2012 is Argentina’s Airlines een lid van het SkyTeam en vormt daarbij ook de grootste luchtvaartmaatschappij van Argentinië. De voorbije week werden 350 vluchten geannuleerd door een arbeidersstaking in Buenos Aires die maar liefst 22.000 reizigers hun reisplannen in duigen liet vallen.

Argentina’s Airlines kreeg van AirHelp een algemene score van 5,97 die voortkomt uit een 8 voor punctualiteit, een 8,1 voor dienstverlening en een 1,8 voor schadeclaims.

Luchtvaartmaatschappij begint met aparte, “vrouwvriendelijke” stoelen.

8. Transavia

Transavia is een luchtvaartmaatschappij van bij ons en vormt een dochtermaatschappij met KLM en de Franse luchtvaart-KLM-groep. De Belgische maatschappij krijgt van AirHelp een score van 5,84 met een 6,2 voor punctualiteit, een 7,4 voor dienstverlening en 3,9 voor schadeclaims.

7. Lauda

Luchtvaartmaatschappij Lauda werd in 2018 aangekocht door de Wereldkampioen Formule 1, Niki Lauda, en is ondertussen een dochteronderneming van Ryanair. Ondanks zijn wereldkampioenschap scoort Niki Lauda met deze luchtvaartmaatschappij toch niet zo goed op de lijst van AirHelp. Met een score van 5,1 voor punctualiteit, een 7,4 voor dienstverlening en een 4,6 voor schadeclaims, behaalt Lauda een algemene score van 5,69.

6. Norwegian Air

Norwegian Air vormt de grootste luchtvaartmaatschappij van Scandinavië en is daarnaast ook nog eens de derde grootste vervoerder in de lucht binnen Europa. De maatschappij biedt een normale dienstverlening aan binnen Scandinavië en Finland, maar ook in andere delen van Europa of bij vakantiebestemmingen op de Mediterraanse en Canarische eilanden.

Eerder deze lente kreeg de luchtvaartmaatschappij hevige kritiek voor zijn nieuwe regeling die vrouwelijke stewardessen verplicht om geschminkt en op hoge hakken hun job uit te voeren, tenzij zij een ziektebriefje van de dokter hebben die dit afraadt. Door de bakken kritiek die de maatschappijleverancier kreeg, zijn ondertussen deze twee vereisten niet langer verplicht.

Norwegian rankt net zoals de vorige negen luchtvaartmaatschappijen niet goed op de lijst van AirHelp. Zij geven Norwegian een algemene score van 5,67 met een 7,0 voor punctualiteit, 7,8 voor dienstverlening en een 2,3 voor schadeclaims.

Straks vliegtuigen in de lucht zonder piloot, maar durf jij dan nog meevliegen?

5. Ryanair

Ryanair, werd opgericht in 1984 en is de grootste Europese luchtvaartmaatschappij die maar liefst 120 miljoen reizigers vervoerde tijdens 2018. In juni 2018 had de maatschappij te kampen met een staking van hun piloten die geleid heeft tot tientallen vliegannuleringen die maar liefst 50.000 reizigers trof.

Ryanair ontving van AirHelp een algemene score van 5,60 die voortkomt uit een 6,5 voor punctualiteit, een 6,8 voor dienstverlening en een 3,5 voor schadeclaims.

4. Korean Air

De luchtvaartmaatschappij Korean Air werd opgericht in 1946 en werd enkele jaren later geprivatiseerd. Het bedrijf biedt 123 Internationale bestemmingen aan, met daarbij ook nog eens specifiek 13 binnenlandse locaties in Zuid-Korea.

Door een voorval met twee jonge broers die van het vliegtuig gehaald werden, kreeg de maatschappij enorm veel kritiek op hun manier van handelen. Eén van de jongens vroeg om gedurende de vlucht geen pindanoten te serveren omdat zijn broer een zeer ernstige pinda-allergie heeft. Korean Air heeft deze situatie zonder enig respect aangepakt en om hun fout recht te zetten, besloten zij achteraf voeding met pindanoten van hun menu te schrappen.

Eerder deze week kondigde Korean Air aan dat zij de optie first class-zetels gaan schrappen in 27 Internationale routes die zij aanbieden. Deze nieuwe regeling zal van start gaan vanaf 1 juni 2019. AirHelp plaatste Korean Air niet zo hoog in de ranking en gaf hen een algemene score van 5,49. Ze scoorden voor punctualiteit een 6,9, een 8,0 voor dienstverlening en een 1,6 voor schadeclaims. Deze laatste ligt bijzonder laag.

Dit zijn de veiligste vliegtuigmaatschappijen.

3. Kuwait Airways

Kuwait Airways is volledig in handen van de Koeweitse overheid en biedt dienstverlening aan aan het Midden-Oosten, India, het Zuidoosten van Azië, Europa en tenslotte Noord-Amerika. Tijdens de vlucht zelf is alcohol verboden en de passagiers met een Israëlisch paspoort worden routinematig niet toegelaten op het vliegtuig.

Kuwait Airlines scoort door hun strenge regels bijzonder laag op de AirHelp-lijst. Ze kregen een algemene score van 5,40 die tot stand komt door een 4,2 voor punctualiteit, een 7,9 voor dienstverlening en een 4,2 voor schadeclaims.

2. EasyJet

EasyJet profileert zich als een laaggeprijsde Britse luchtvaartmaatschappij die zowel binnen- als buitenlandse vluchten doet. Ze vliegen meer dan 1.000 routes in iets meer dan 30 landen. In het vliegtuig zijn de cabines enkel en alleen single-class en passagiers mogen niet eten of drinken tijdens de vlucht.

Aan de hand van deze gegevens scoort easyJet niet zo goed op de AirHelp-lijst en dat kan je zien aan hun algemene score van 5,29. Voor punctualiteit ontvangen zij een 6,7, voor dienstverlening een 7,0 en voor schadeclaims een 2,2.

Defect Pools vliegtuig: passagiers moeten cash betalen of er wordt niet gevlogen.

1. Thomas Cook Airlines

Thomas Cook is gevestigd in de luchthaven van Manchester en de luchthaven van London Gatwick. Van daaruit vliegt de maatschappij naar 82 verschillende bestemmingen in zowel Afrika, Azië, Europa en Noord-Amerika. AirHelp rankt hen zeer laag met een algemene score van 5,25 die bestaat uit een 5,6 voor punctualiteit, een 7,6 voor dienstverlening en een 2,5 voor lopende schadeclaims.
Meer
Lees meer...