Facebook gaat met newsmonkey samenwerken: Instant Articles van ons in je timeline 

Facebook heeft newsmonkey gevraagd om mee partner te worden in hun Instant Articles-project. Dat laat aan nieuwsmerken wereldwijd toe om rechtstreeks nieuws in de timeline van Facebook-gebruikers te posten. Eerder ging Facebook al in zee met grote spelers zoals National Geographic, Buzzfeed en The Washington Post. In België starten ze met newsmonkey.

Facebook is druk bezig om z’n hele ecosysteem aantrekkelijker te maken voor de gebruiker. Clickbaits waar je op tikt, maar meteen weer weggaat, worden meer en meer gebannen. Alles waar de gebruiker op doortikt en die hij/zij vervolgens lang leest (en dus duidelijk apprecieert) wordt beloond.

Maar Facebook gaat verder: ze willen op een duurzame manier een relatie met grote publishers en nieuwsmerken bouwen. Want veel van wat mensen posten en sharen op hun timeline is geschreven of gemaakt door journalisten, hetzij in artikelvorm, hetzij als video.

Vandaar hun Instant Articles-project: artikels van nieuwsmerken die rechtstreeks in je tijdlijn komen, zonder dat het een post vanuit de Facebookpagina van dat merk moet zijn. Doordat je niet langer omgeleid wordt naar je internetbrowser, zal ook de laadtijd heel wat korter zijn. Tot 10x sneller dan vroeger, zo zegt Facebook.

New York Times, The Washington Post, National Geographic, … en nu newsmonkey

In de VS werkt het systeem al een tijdje. Grote nieuwsspelers zoals de New York Times, The Washington Post en National Geographic stapten er in mee. En uiteraard ook Buzzfeed, een van de grotere merken die erg goed scoort bij de jongere generatie. In Nederland kozen ze onder meer de NOS en nu.nl als partner.

In België wordt newsmonkey een partner. Niet onlogisch, want in de doelgroep 18-34 jaar, erg grote Facebook-gebruikers, scoren we erg hoog. Zo komen erg veel van onze bezoekers via sociale media en dus ook via Facebook, tot bijna 85 procent. Bovendien komt meer dan 70 procent van de newsmonkey-surfers via een mobiel toestel, opnieuw cijfers die gelijklopen met die van Facebook, dat steeds meer mobiel gebruikt wordt.

Instant Articles moeten de gebruiker voordelen geven, zoals de handige manier van verschijnen in je tijdslijn. Bovendien laden de artikels tot tien keer sneller op je smartphone dan vroeger. Dat komt omdat we de artikels rechtstreeks op de servers van Facebook plaatsen. We zullen ook nog beter ons verhaal aan je kunnen doen: met passende foto’s in hoge kwaliteit waarop je kan inzoomen. Maar net zo goed met interactieve kaarten bijvoorbeeld.

Voor onze video-artikels betekenen Instant Articles eveneens een mooie stap vooruit. Zodra je klikt op de link van het artikel zal het direct openen en het filmpje automatisch in de app beginnen afspelen. Simpeler kan niet.

Hieronder een voorbeeld van hoe het er allemaal ongeveer uit zal zien:

https://vimeo.com/142956439

De functie zal beschikbaar zijn voor zowel iPhone als Android. Daarvoor moet je trouwens niets speciaal doen: alles gebeurt automatisch.

Ben je benieuwd naar hoe de Instant Articles van newsmonkey eruit zullen zien? Word fan van ons op Facebook, en ontdek het als eerste.

Meer
Lees meer...