Leidde brand elektrische auto tot Nederlandse scheepsramp?

De Nederlandse kustwacht probeert met man en macht de brand op het vrachtschip Fremantle Highway, met ruim 2.800 auto’s aan boord, onder controle te krijgen. Als het gevaarte zinkt, dreigt een milieuramp.

In het nieuws: Op een vrachtschip Fremantle Highway is dinsdagavond even voor middernacht brand uitgebroken, voor de kust van het Nederlandse Waddeneiland Ameland. Een van de 23 bemanningsleden kwam om het leven en er zijn meerdere gewonden.

Meer details: Het Panamese schip was op weg vanuit het Duitse Bremerhaven naar Port Said in Egypte. Het 200 meter lange schip vervoert 2.857 auto’s, waaronder 25 elektrische wagens.

De grote vraag: Wat was de oorzaak? De kustwacht vermoedt dat de brand is uitgebroken in een elektrische auto.

  • Het blussen van elektrische auto’s is sowieso niet makkelijk. Een batterij is zeer moeilijk te doven. Het vuur bestrijden vanuit blusboten op zee maakt het karwei nog moeilijker.
  • “Ook al zijn elektrische voertuigen vaker een verergerende factor dan echt de oorzaak, roept dit incident vragen op over de transportomstandigheden, bijvoorbeeld over de positionering van voertuigen op verschillende dekken of de mate waarin de batterijen geladen zijn”, schrijft het consultancybureau Chavanon Conseil in een eerste reactie.
  • “De brand op de Fremantle Highway, die onder Panamese vlag vaart, doet onvermijdelijk denken aan de Felicity Ace, ook onder dezelfde vlag, die eind februari 2022 voor de kust van de Azoren zonk met meer dan 3000 luxe auto’s”, merken de experts op. “Sommige rederijen hadden destijds speciale regels ingevoerd voor het accepteren van elektrische voertuigen aan boord. Anderen, zoals de Noorse rederij Havila Krystruten, hebben elektrische auto’s eenvoudigweg verbannen.”
  • “Brand bij elektrische wagens komt statistisch gezien vele malen minder voor dan bij klassieke motoren”, nuanceert Matthias Soetewey, e-mobility-expert bij Stroohm, op LinkedIn. “Elektrische wagens zijn inderdaad iets anders om te blussen tegenover een klassieke verbrandingsmotor. Het is dus een absolute noodzaak dat alle brandweerzones een uniforme en doorgedreven kennis en aanpak toepassen.”
  • “Desondanks dient brandveiligheid een topprioriteit te zijn bij constructeurs”, gaat hij verder. “Gelukkig zijn evoluties zoals een solid-state batterij niet veraf. Deze zouden een brandrisico zo goed als volledig elimineren.”

De prioriteit: Op het Waddeneiland vreest men vooral voor de milieugevolgen, mocht het schip zinken. De bluswerken zijn er daarom vooral op gericht om te vermijden dat het stuurloze schip slagzij maakt of zinkt.

Meer
Lees meer...