Left Right
scrollTop top

Strengere regels voor gebruik smartphone achter het stuur: wat verandert er?


© Smartphone achter het stuur – Isopix

Vanaf volgend jaar gelden er nieuwe regels voor het gebruik van een elektronisch toestel achter het stuur. Ook de boetes voor wie die regels overtreedt gaan omhoog. Maar wat houden de nieuwe regels juist in?

Het federaal parlement pakte dinsdag uit met een reeks nieuwe regels voor het gebruik van een elektronisch toestel achter het stuur. Het gaat om een actualisatie van de bestaande wetgeving, omdat die niet in lijn was met de huidige technologische evolutie. Zo zijn gsm’s niet langer toestellen die we uitsluitend gebruiken om met elkaar te bellen.

Daarom wordt er in de nieuwe wetgeving gesproken van “een mobiel apparaat met een scherm”. Op die manier kan een bestuurder bijvoorbeeld ook bestraft worden als die achter het stuur op zijn tablet werkt of iets leest op de e-reader.

Smartphone in een houder

Volgens de nieuwe regels mag de bestuurder het mobiele toestel niet gebruiken, vasthouden of manipuleren. Dat betekent dus dat je al een boete kan krijgen zodra je je smartphone vasthoudt. Je mag de smartphone wel gebruiken als het voertuig stilstaat of geparkeerd is. Ter verduidelijking: voor een rood licht staan, telt niet als stilstaan.

Voorts moet het mobiele toestel in een houder zitten. Je mag dus niet langer je smartphone in je schoot leggen om bijvoorbeeld te gebruiken als GPS. Het is vanaf volgend jaar ook verboden om het toestel op de midden­console of op de passagierszetel te leggen.

Wie zich niet aan de regels houdt, zal volgend jaar een hogere boete krijgen. Zo’n overtreding wordt dan namelijk beschouwd als een overtreding van de derde graad. Concreet stijgt de boete voor het gebruik van een smartphone (of ander mobiel toestel) achter het stuur van 116 naar 174 euro.

Minstens 30 doden per jaar

Het wetsvoorstel is er gekomen op initiatief van Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V), in samenwerking met Vooruit-Kamerlid Joris Vandenbroucke. Het wordt vandaag definitief goed­gekeurd in de bevoegde commissie, met de steun van de oppositiepartij N-VA. Verwacht wordt dat de voltallige kamer in januari de nieuwe regeling goedkeurt. In maart zou die dan in werking treden.

Bedoeling is om het aantal verkeersdoden terug te dringen. Volgens een voorzichtige schatting sterven jaarlijks minstens 30 mensen in het verkeer door het gebruik van de smartphone achter het stuur. Elk jaar raken daardoor ook zowat 2.500 mensen gewond.

(evb)


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…