Overheid lanceert site die consument moet helpen bij geschillen met de verkoper

De federale overheidsdienst Economie heeft een nieuwe site gelanceerd, genaamd ConsumerConnect. Het is de bedoeling om de consumenten via die weg te informeren over wat hun rechten zijn. Daarenboven kunnen ze bij ConsumerConnect aankloppen als ze hulp nodig hebben bij een geschil met een verkoper.

In het nieuws: ConsumerConnect is er gekomen op initiatief van Pierre-Yves Dermagne (PS), minister van Economie en Alexia Bertrand (Open Vld), staatssecretaris voor Consumentenbescherming.

  • “Het idee is om alles te vergemakkelijken, te centraliseren voor de consument”, zei Alexia Bertrand (Open VLD), federaal staatssecretaris voor Consumentenbescherming, tijdens de voorstelling van de nieuwe tool. “Tot nu toe stond alle informatie een beetje overal; nu zullen consumenten die info op één plaats terugvinden.”
  • “De website is er voor consumenten die een probleem ervaren met een onderneming en vervangt in dat opzicht het deel consumenten van het Meldpunt van de FOD Economie”, voegt de overheidsdienst er in een persbericht aan toe.

Hoe werkt ConsumerConnect?

Duiding: Je kunt de site voor allerhande zaken gebruiken.

  • Het eerste doel is om je te informeren over jouw rechten en plichten in verband met onder andere energie- en telecomfacturen, ongewenste reclame, bouwen en verbouwen, verzekeringen en leningen, de aankoop of herstelling van een auto, reizen en evenementen. Op basis van enkele trefwoorden helpt de site je om de juiste info te vinden. Indien je niet de gewenste info vindt, kun je contact opnemen met de FOD Economie via telefoon, e-mail, sociale media of een online contactformulier.
  • De site informeert je ook over welke stappen je kunt zetten wanneer je een discussie hebt met een verkoper. Er zijn onder meer modelbrieven beschikbaar om bijvoorbeeld herinneringskosten te betwisten of om de toepassing van de wettelijke garantie te vragen. 
  • Het is ook mogelijk om inbreuken te melden via ConsumerConnect. De Economische Inspectie van de FOD Economie gaat daar dan vervolgens mee aan de slag. “Bij het vaststellen van inbreuken wordt de betrokken partij aangemaand om de inbreuken stop te zetten of te regulariseren. Dit kan door het geven van een waarschuwing of door het opstellen van een proces-verbaal, wat kan leiden tot sancties”, lezen we op de site van de FOD Economie.
  • Het platform centraliseert ook alle ombudsdiensten. Zij helpen je om een geschil met een onderneming op te lossen. Op ConsumerConnect word je aan de hand van een aantal vragen begeleid naar de juiste ombudsdienst en hun contactgegevens.
  • Je kunt ook een profiel aanmaken. Zo heb je de mogelijkheid om een duidelijk overzicht te krijgen van de meldingen die je hebt gedaan. Daarnaast kan je ook de status opzoeken van eventuele vragen die je stelde.
Meer
Lees meer...