Niets dat in Gent zo veel controverse veroorzaakte als het circulatieplan van Gentse Groen-schepen Filip Watteeuw. Een jaar na het invoeren van de knips en omleidingen kan Watteeuw goede resultaten voorleggen: in Gent is de luchtvervuiling twee keer zo snel gedaald als in de rest van het land. Maar bij N-VA zijn ze niet blij: “Gent is zijn centrumfunctie kwijt”, klinkt het daar.
Straten waar vroeger rijen auto’s stonden te schuiven, krijgen nu alleen nog fietsers over de vloer. Aan de Jozef Plateaustraat en de Phoenixbrug zijn voetgangers en tweewielers baas: het Gentse circulatieplan is op zijn minst een radicale ommezwaai te noemen. Geen wonder dat het plan, ontsproten aan het brein van Gentse schepen voor Groen, Filip Watteeuw, zo veel tegenkanting kreeg. Maar een jaar later kan hij mooie cijfers op tafel leggen.
Stikstofdioxide drastisch gedaald
Want volgens Watteeuw zijn de resultaten meer dan goed: “De luchtkwaliteit is op alle meetpunten beter geworden”, zegt hij bij De Ochtend op Radio 1. “De concentraties stikstofdioxide zijn gemiddeld gedaald met bijna een vijfde, met uitschieters tot 30 procent op sommige plaatsen. Dat is heel goed nieuws.”
Voor wie schrik had dat de slechte lucht zich zou gaan ‘verplaatsen’, samen met de auto’s: dat doemscenario is niet aan het gebeuren. Doorheen heel Gent werden meetstations voor stikstofdioxide (dat je vooral in dieselwagens kan vinden) geplaatst. Ook op plaatsen waar er door het circulatieplan eigenlijk méér wagens passeren, zoals de Rooigemlaan. Zelfs op die plaatsen is er nu minder stikstofdioxide aanwezig dan vorig jaar.
Dubbel zo snel gedaald
Om uit te sluiten dat de cijfers werden beïnvloed door bijvoorbeeld een vermindering van het aantal dieselwagens, vergeleek Watteeuw de Gentse cijfers met de landelijke. Op die cijfers is te lezen dat Gent zijn stikstofdioxideconcentraties dubbel zo snel liet zakken dan de rest van het land. Goede punten voor Watteeuw dus.
Op 3 april vorig jaar werd het circulatieplan ingevoerd: geen auto’s meer in het centrum, enkel via enkele centrale wegen naar de ondergrondse parkeergarages en de stad werd opgedeeld in blokken waar je enkel via de centrale routes in en uit kon rijden . Voor wie een GPS had die nog geen update kreeg, werd het al snel een soep. Het idee achter het circulatieplan was dan ook om met de wagen naar Gent te komen, niet te promoten. Volgens N-VA is dat iets te goed gelukt en daar kunnen de positieve luchtvervuilingscijfers niet veel aan veranderen. De Gentenaar zelf bleek na een jaar wél overwegend tevreden, al waren er ook een paar protestacties, waaronder valse parkeervakken.
Het circulatieplan wérkt, de luchtkwaliteit in Gent is opmerkelijk verbeterd! ? #FieropGent #Gentiswatwedelen
— Groen Gent (@Groen_Gent) 29 augustus 2018
Alle informatie en details ? https://t.co/2jCLzWgJX5 pic.twitter.com/qfQmHpZlxX
N-VA: “Te drastisch”
Want het circulatieplan is vooral een anti-circulatieplan, zegt Anneleen Van Bossuyt, N-VA-lijsttrekker in Gent. “Die knippen zijn veel te drastisch. Ouderen en mensen met een beperking geraken daardoor moeilijk in het centrum. Met de auto naar de stad komen is iets voor de happy few geworden, want het centrum is heel moeilijk bereikbaar en parkeren peperduur.” (De parkeertarieven werden intussen wel al een eerste keer aangepast.) Daarmee wil N-VA geen afbreuk doen aan de resultaten van het rapport, maar zij zien een circulatieplan onder toezien van hun partij toch anders. Oorspronkelijk wilde N-VA dan ook graag een referendum over het circulatieplan.
N-VA wil de knippen in Gent graag terugdraaien en meer inzetten op de Park+Rides aan de rand van de stad, taxidelen en mensen ertoe verleiden om naar Gent te komen zonder wagen. Want hoewel er nog steeds veel toeristen rondlopen in Gent, is het aantal lokale bezoekers, onder andere uit de deelgemeenten, volgens hen afgenomen. “Gent is zijn centrumfunctie kwijt aan het geraken, dat kan niet de bedoeling zijn.”
Open Vld:” knip Brugse Poort moet weer open”
Ook Mathias De Clercq, lijsttrekker voor Open Vld Gent, heeft een mening over het circulatieplan. “Het circulatieplan moet minder streng.” Vooral de knip aan de Phoenixbrug, de toegang tot de Brugse Poort, stoort De Clerq. De kandidaat-burgemeester, die wellicht het vuur aan de schenen zal leggen van sp.a en Groen tijdens de komende verkiezingen, ziet daar vooral problemen.
De Brugse Poort, een volkswijk in Gent, is de laatste jaren explosief gegroeid, er zijn ook al jaren parkeerproblemen. Dat het verkeer nu via de Drongensesteenweg moet, levert al eens fileproblemen op, bovenop de avondspits die traditioneel al erg zwaar is in die buurt.
Hot topic
Dat het circulatieplan tijdens de gemeenteraadsverkiezingen een hot topic wordt, lijkt dus onvermijdelijk. Of de groene resultaten opwegen tegen de extra files op bepaalde wegen en het tijdsverlies op sommige routes, zullen de verkiezingsresultaten uitwijzen.
Door te meten aan knips (autovrij) krijg je uiteraard schitterende resultaten. Op R40 amper iets te merken van vermindering uitstoot. Buiten de R40 werd NIET gemeten. Groengekleurde studie is geen totaalbeeld. Problemen moeten we oplossen, niet opschuiven https://t.co/Tv9PiUpAbK
— Anneleen Van Bossuyt (@anneleen_vb) 29 augustus 2018