Kan het zomaar dat een klein groepje boze chauffeurs heel een land gijzelt? Morgen krijgen we weer een test, want de Brusselse taxichauffeurs gaan stevig protesteren. Ze willen blokkades op de Brusselse ring, en ook de toegang tot Zaventem moet dicht, net als allerlei acties in de Brusselse binnenstad. Kop van jut is Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a).
Wie morgen naar Brussel of Zaventem wil met de auto staat ‘dankzij’ de Brusselse taxichauffeurs voor een serieus probleem. Want de chauffeurs zijn boos, en plannen grote acties morgen die heel het autoverkeer in een grote knoop gaan leggen. Daarbij plannen ze actie op drie punten: de toegangswegen tot Zaventem (die bijzonder makkelijk af te zetten zijn), de op- en afritten van de Brusselse Ring en tenslotte ook een aantal knooppunten op de kleine Ring in Brussel.
Op die manier kunnen enkele honderden taxi’s (zelf spreken ze van 800 leden) dus duizenden mensen gijzelen. Al van om vijf uur ’s morgens beginnen ze eraan. Dan gaan ze in karavaan naar de Brusselse Ring en Zaventem. De vraag is in hoeverre de politie optreedt: zomaar de openbare weg afzetten is strafbaar. Daarvoor zijn vergunningen nodig, en die hebben de taxichauffeurs uiteraard niet. De Brusselse politie gaat nog overleggen, maar heeft niet gewoonte in te grijpen. De gewone bestuurders zijn dus de dupe.
Chauffeurs uit Frankrijk, Zwitserland en Spanje
De vereniging van Brusselse taxichauffeurs FeBeT wil “harde acties” voeren, omdat ze zich niet beluisterd voelen. Eerder hielden ze al wat symbolische acties, die geen grote impact hadden op het verkeer. Maar dat helpt niets, dus willen ze nu alles plat leggen. Pikant detail: er komen ook chauffeurs uit Frankrijk, Zwitserland en Spanje amok maken. Het valt te verwachten dat die het serieus gaan aanpakken.
Kop van jut is dus Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a). Die slaagt er maar niet in om een echte dialoog met de chauffeurs of met Uber op te starten. Het probleem sleept nu al jaren aan, maar een duurzame oplossing lukt duidelijk niet. In Brussel is het aantal taxi’s ook flink beperkt, tot 1.300 exemplaren. Vandaar dat de ritten erg duur zijn: voor een tochtje tussen Zaventem en de hoofdstad betaal je al snel tientallen euro’s.
Uber doorbreekt die logica compleet, en opent de markt. Maar de sociale bescherming voor de Uber-chauffeurs is veel minder. De taxichauffeurs zien dat met lede ogen aan. Maar vooral: het appeltje voor de dorst waren de licenties, die konden, door de schaarste, voor veel geld doorverkocht worden. Door de komst van Uber zijn die nog nauwelijks iets waard.